GYLLENE HJULET 2023

GULD & SILVER I ÅRETS KULTUR/UNDERHÅLLNINGSSPONSRING

Att vi på United älskar festivaler är tveklöst sant, men att våra två aktiveringar på Lollapalooza Stockholm sommaren 2023 skulle vinna såväl guld som silver för årets kultur/underhållningssponsring var mer än vi vågade hoppas på, när vi i veckan slog oss till bords på Münchenbryggeriet för prisutdelningen av Gyllene Hjulet 2023.

COCA-COLA – ATT TOPPA EN SUCCÉ

Guldet landade hos Coca-Cola och visst är det svårt att skriva om Lollapalloza 2023 utan att börja med Coca-Cola´s Pariserhjul. Detta var trots allt det 25 m höga landmärke som alla talade om, möttes vid, fotade sig framför och njöt av spelningarna från. Festivalens absoluta höjdpunkt i dubbel bemärkelse som fastnade på bild i tusentals flöden, i nyhetstidningar och tv-sändningar. Grymma DJ’s, fantastisk merch, idol-träffar och VIP-barer var också delar av framgångsreceptet som såg till att Coca-Cola landade på första plats bland samtliga sponsorer avseende såväl erinran som upplevt värde hos besökarna. Vi lyckades inte bara matcha 2022 års succé – vi lyckades överträffa den.

KICKS – NYKOMLINGEN SOM LYCKADES MED DET OMÖJLIGA

Till skillnad från festivalveteranen Coca-Cola, var det första gången som Kicks sponsrade en musikfestival. Målet var att skapa ökad preferens hos den unga målgruppen och bli en självklar del av det svenska popkulturella samtalet. Vi skulle skapa en snackis, kort sagt.

Vi visste att vi lyckats när Dagens Nyheter inledde sin recension av Lollapalooza med orden ”På Lollapalooza tycks en pandemi ha brutit ut – alla, i alla fall riktigt många, har låtit smycka sina ansikten med små glittriga kristallstenar”. Kanske märktes det dock ännu tydligare på de tusentals glittriga selfies som togs på festivalen.

Att ta lokalt ägandeskap över ett internationellt festivalmode visade sig vara ett framgångsrecept. När festivalen sammanfattades låg Kicks på plats 3 avseende såväl erinran som sponsorer som tillför värde till besökarna (ja, till och med ett högre värde än ölen). En bedrift som enligt Live Nation är ”något som inte händer, helt enkelt”.

FESTIVALSOMMAREN 2024

Nu laddar vi upp för festivalsommaren 2024 där vi kommer att befinna oss med såväl nya som befintliga kunder. Vill ni veta mer om hur vi arbetar för att maximera varumärkesupplevelsen och värdet av kultur/underhållningssponsring är ni mer än välkomna att höra av er, annars ses vi på festivalerna!

Ur Lollapallozas besökarundersökning 2023

AKTUELLT